Hoofdmenu
Verhoogde Rijvaardigheid en Anti-
Stuurtechnieken
Rem-
Voorkomen van slippen
Persoonlijke begeleiding openbare weg
Inzicht in het verkeer
Voertuigbeheersing en -
Anticipatievermogen
Directie chauffeurs
Verkeersveiligheid
Topografische kennis
Beroepshouding
Persoonlijke Veiligheid
Verhoogde Rijvaardigheid en Anti-
De anti-
Tijdens de theorie, van ongeveer drie kwartier, wordt de bestuurder al bewust gemaakt van de risico's in het verkeer. De rest van de dag worden de volgende oefeningen getraind om zo veiliger te kunnen deelnemen aan het verkeer.
Zithouding:
De goede manier van zitten achter het stuur en de juiste instelling van de binnen-
Stuurtechnieken:
Hierbij komen de verschillende stuurtechnieken aanbod. Doorgeef -
Remtechnieken:
Het ervaren en gebruik leren maken van de remcapaciteiten van de auto op zowel stroef-
Onder-
Het herkennen van onder-
Uitwijken stroef en glad wegdek:
Leren inzien wanneer er moet worden uitgeweken en hoe dit op een veilige wijze kan worden uitgevoerd op zowel stroef -
Persoonlijke begeleiding openbare weg
Aan het "leren" autorijden wordt veel tijd en geld ingestoken, maar wanneer je daadwerkelijk je rijbewijs hebt gehaald sta je er alleen voor. Geen rijinstructeur die je begeleid of tips geeft. Men zegt dan ook dat je vanaf dat moment ook pas echt leert autorijden. Ondanks dat er steeds meer ongelukken gebeuren op de weg, ben je nog steeds niet verplicht om een "opfriscursus" te volgen. Iedere situatie is weer anders, zelfs al denk je de weg te kunnen dromen.
Naast de basisvaardigheden die worden geleerd tijdens je eerste rijlessen, vertelt de weg nog zoveel meer. De training persoonlijke begeleiding openbare weg gaat hier veel dieper op in. Tijdens deze training wordt er extra aandacht besteedt aan het lezen van de weg, defensief deelnemen aan het verkeer door te anticiperen en verkeersinzichtelijk rijden. Tijdig herkennen en juist inschatten van verkeerssituaties zorgen voor zekerheid en veiligheid van de bestuurder.
De training bestaat uit een kort theoriegedeelte en een praktijkgedeelte. Tijdens het praktijkgedeelte staan de volgende onderdelen centraal:
Inzicht in het verkeer door het lezen van de weg
Voertuigbeheersing door rem-
Tijdig herkennen en anticiperen op verkeersonveilige situaties
Defensief, maar toch ook vlot en economisch rijgedrag
Directie chauffeurs
Een VIP veilig van A naar B vervoeren. Zeven dagen in de week, week in week uit, bij alle verkeers-
optimaal mogelijk te laten functioneren. Dienstbaarheid en (re)presentatie spelen daarin een sleutelrol.
Het opleidingstraject bestaat uit drie stappen: basisniveau, het voortgezette niveau en uiteindelijk de specialistische opleiding. De opleidingsniveaus sluiten inhoudelijk op elkaar aan, zodat deelname opeenvolgend dient te geschieden. Alle opleidingen bestaan uit vijf dagen, aangevuld met een avondrit. De inhoud van het opleidingstraject is gebaseerd op de volgende 4 hoofdpunten:
1. Verkeersveiligheid
Inzicht in het krachtenspel van een rijdende auto
Voertuigbeheersing
Ongevalsvermijdende handelingen
Verkeersinzicht
Waarnemen en kijktechnieken
Bochtentechniek
Inhaaltechnieken
Rijden bij duisternis
2. Topografische kennis
Kennis van het Nederlandse wegennet
Kaartlezen, selecteren van rijroute
Omgaan met routenavigatie-
Internationale topografische kennis
3. Beroepshouding
Communicatieve vaardigheden
Omgangsvormen en etiquette
(Re)presentatie
Discretie en geheimhouding
4. Security
Kennis van persoonlijke veiligheidsrisico's
Beveiligingsrijtechnieken
Stressbestendigheid en improvistatievermogen
Persoonsbegeleiding
De opleiding directie chauffeurs wordt afgesloten met een onafhankelijk praktijkexamen. Dit gebeurt bij het Bureau Examinering van de Politie Academie.